------děti 2016, Kunčická Kateřina

Klárka

IMG_9814cb-d

Klárka je sedmiletá slečna se středně těžkou expresivní dysfázií. I když je její komunikace s okolím stížená, je to velmi šikovná a úžasná slečna.

IMG_9729-d

IMG_9830-d

 

Její maminka nám napsala:

Dobrý den,

Jmenuji se Jana Fialová a jsem z Havířova. Mám dceru Klárku 7 let, která má středně těžkou expresivní dysfázii.

Narodila se jako zdravé miminko, jen jsme ze začátku řešili silný zánět spojivek. Klárka už jako miminko začala později zvedat hlavičku, sedět a chodila bez opory až v 18 měsicích. A dětský lékař nás pro jistotu poslal na EMG, jestli nemá problém s fukncí svalstva, což se vyloučilo.

Ze začátku žvatlala jako každé jiné dítě, ale pak přestala mluvit a měla ukazovací období. Ve dvou letech už děti mluví jednoduché věty, ale Klárka měla jen pár slov a převážně ukazovala a dětský lékař to kvalifikoval jen jako opožděný vývoj řeči a že to dožene.

Ve třech letech se Klárka trochu více rozmluvila, ale slovník velice zaostával za dětmi jejího věku, nikdo ji nerozuměl a o jednoduchých větách jsme si mouhli nechat zdát.

Ve čtyřech letech jsem si u lékaře vydupala doporučení na logopedii, i když mě přesvědčoval, že je stále brzy a Klárka neudrží pozornost. První návštěva logopeda prověhla tak, že paní doktora shledala, že Klárka má výraznou dyslálii a ještě půl roku počkáme, že vůbec nespolupracuje.

Docházeli jsme tedy pravidelně na logopedii od 4.5 let, po půl roce práce a poslouchání od logopeda, jak dcera mluví jako ruska nebo vietnamka a pořád dělá blbosti u zrcadla a že si nezapamatuje básničky, jsme dostali doporučení k psychologovi a neurologii. V té době jsme se zrovna stěhovai v rámci Havířova a tak jsme změnili i logopeda. Již měli podezření oba logopedové na expresivní dysfázii.

Do první třídy Klárka absolvovala další vyšetření:

ORL

Nový logoped nás poslal také na ORL, kde zjistili, že Klárka má zvětšenou nosní mandli a kvůli neustálemu huhňání a častým rýmám, jsme šli na vytrhnutí, ale bohužel i potom pokračovaly časté infekty a ekzémy.  Až v 7 letech v prní třídě jsme se dostali na alergologii a zjistili Klárce alergii na roztoče a tak dostala kapky na alergii a rýma je celkem v normě, jen bohužel počáteční náklady na výměnu lůžkovin jsou celkem drahé. Lidé s alergií na roztoče nemůžou mít péřové peřiny.

Foniatrie – kontrola sluchu, vše v normě, kvůli pokračujícím rýmám, nám doporučili návštěvu alergologa

Dětský psycholog – jevila v průměry se svými vrstevníky

Neurolog – Klára má velký problém s grafomotorikou, jemnou motorikou – při oblékání (knoflíky, tkaničky, zipsy), hrubá motorika – neumí jezdit na kole, na koloběžce je to lepší, ale velmi jezdí velmi opatrně, má toporný běh (málo nezvedá nohy), neumí skákat do výšky a do dálky (velice malé poskoky), nevydrží stát na jedné noze,  má problém s koordinací pohybů a napodobením pohybů např. V tanečním kroužku nezvládne napodobit jednoduché kroky, proto jsme zvolili raději keramiku a malování, což ji baví a i když vede kroužek chápající kantor a pomůže ji, když ji něco nejde, tak je nadšená z každého výrobku, co donese domů ukázat. Klárka má krátkodobnou paměť a je nepozorná.

– dostali doporučení na rehabilitace a vyšetření EEG. EEG nic neprokázalo, ale díky cvičení se Klárce zlepšila koordinace pohybů a rovnováha

– letos v první třídě jsme také zúčastnili projektu DALEKOHLED, který je určen pro děti s ADHD, ADD a poruchou pozornosti – velice to Klárce prospělo a doma se také více snaží při učení

Genetika – vše v pořádku, žádné metabolické vady atd.

Ortopedie – plochonoží, vadné držení těla, kulatící se záda, docházíme na rehabilitace

Ortodoncie – Klárka dochází kvůli bruxismu (skřípání zubů), aby si neobrousila nové přední zuby

Kožní – Klárka má od miminka atopický ekzém

Během školky se zdálo vše v pořádku, Klárka i když špatně mluvila, tak se s dětmi i paní učitelkou nějakým způsobem domluvila, než si zvykli na to že přehazuje písmenka ve slovek a místo POTOK řekne POKOK atd. ale při představeních bylo vidě,t jak Klárka nezpívá a netancuje jako jiné děti. Měla i problém při plavání ve školce, ale zvládla to s dětmi i školku v přírodě. Problém nastal až se blížil zápis do první třídy, hned na podzim když byla Klárka ve školce v předškolácích jsem volala na pedagogicko-psychologické poradny, aby mi dali termín, že potřebuji s dcerou nacvičit udržení pozornosti. V lednu jsme přišli na první sezení a dostali jsme program HYPO a začali jsme trénovat po dvou lekcích hned pracovnice PPP poznala, že dyslálie je výrazná, a shodou okolností jsem měla sebou i lékařské zprávy a řekla mi, že Kláru vedou už s diagnozou expresivní dysfázie a napsala nám zprávu pro Speciální pedagogické centrum po vady řeči. Než jsme se dostali do SPC, proběhl zápis a tam také speciální pedagog řekl, že Klárka je v mnoha věcech šikovná, ale problém je řeč a grafomotorika a nemusela by stačit dětem se čtením a psaním. Takže jsem se domluvila, že po návštěve SPC uvidíme. V SPC po vyšetření jsem ronila slzy, protože chtěli Klárce dát odklad školní docházky a já jsem věděla, že Klárka ve školce být nechce a těšila se do školy. A také paní magistra, řekla, že Klárka by po odkladu už byla stará a rok v logo třídě ve školce zřejmě už nic nezlepší. Trvala jsem na tom, že Klárka půjde do školy, během týdne jsem na internetu našla Základní školu logopedickou s.r.o. v Ostravě a zeptala, jestli mi přijmou dceru s dysfázii a bylo to. V SPC mi vše odsouhlasili a napsali doporučení pro školu. Klárka teď spokojeně chodí do první třídy, ale má úlevy v tělocviku. Matematika ji zatím jde krásně, ale bojujeme se čtením a psaním. Ve škole se učí číst genetickou metodou, Klárka při čtení slovo vyhláskuje, ale nepřečte, takže se vracíme ke slabikování a jsme dost pozadu oproti dětem, ale to zvládneme. Klárka má problém se sluchovou pamětí a při diktáto špatně rozlišuje písmena ve slově, které řeknete. Také má problém s rytmem jak v řeči, písni a nebo při hře na flétně, která je super pro dysfatiky a právě trénují jak rytmus, tak správné dýchání.

Klárka je klidné a pohodové dítě, sice neustále skáče do řeči, vrtí se a nevydrží sedět v čekárně, ale v kině nebo divadle je ticho jak pěna. Rychle se unaví při jedné činnosti a tak často musíme doma měnit úkoly s hraním atd. Klárce se musí také vše vysvětlit jednoduše, protože v delších souvětích se již ztrácí.

Výchova dysfatika je hodně náročná na psychiku rodiny a je důležité také pochopení ostatních členů domácnosti a okolí. Stále se objevují nové a nové překážky, které musíme zvládnout a taky je to pro rodiče další vzdělávání. Učíme se jak učit naše děti. Je to opravdu hodně jiné než s běžným prvňáčkem, protože se můžou kvůli výrazné dyslálii objevit další poruchy učení jako dyslexie a dysgrafie. A tak se musí terapie dysfatika probíhat na všech rovinách i za pomocí různých pomůcek jako je tablet – aplikace s bludišti, logopedií, čtení, počítání, prostourovou orientací, na paměť a dějovou posloupnost, cvičební pomůcky kruh, gymnastický balon nebo jednoduše zkoušet třeba zavazovat boty či dárečky, omalovánky pro koordinaci oko-ruka.

Momentálně chodíme na kontroly a porady k lékařům a doufáme, že tento handicap dokážeme s Klárkou co nejvíce zmírnit a za pár let možná nepoznáte, že špatně mluvila, četla a podobně.

 

 

 

Fotografie pořídila Kateřina Kunčická.

 

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *